söndag 12 december 2010

Ibland känns det som om ödet närmar sig !

Idag var det äntligen dags för julbord med jobbet och respektive, vilket blev en jätte trevlig stund med alla. Och även jag lyckades få med mig min fru, fast jag var oerhört orolig hela förmiddagen. Eftersom hon är så otroligt trött och har ont ständigt dygnet runt. Men efter julbordet så åkte vi och samlade ihop vår an barnaskara, för att åka vidare upp till mormor och morfar uppe i Brandstorp.

Men sen på hemvägen så pratade vi en stund om vad vi är rädda för att ska ske inom kort, nämligen döden. Linda säger att hon är trött på att ha ont och på vetskapen om att hon eventuellt inte finns med oss så länge till. Usch vad hemskt detta är för oss i denna situation. jag tänker ofta på varför skall just jag och barnen behöva känna denna hemska oro och rädsla. Väldigt ofta så har hon en positiv och glad ut strålning men tyvärr så börjar jag nu känna att den här hemska sjukdommen gör oss hela tiden ledsna och tar ner stämningen. Jag är så orolig för hur framtiden kommer att se ut och hur denna julen kommer att bli. För jag vill inte förlora min fru ,,,,,,,,,,,,,,

28 kommentarer:

  1. Vi tänker på er.. och finns här när ni behöver!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Lars, jag är så otroligt ledsen för er skull :( och även för min egen Jag vill ha Linda kvar!! Tänker ofta på Lindas föräldrar, dig och barnen även Magdalena som kännt Linda jämt... Sen lider jag med Linda som får mer och mer ont Önskar att hon skulle få mer smärtlindrade dagar hemma med er. Hoppas ni får en BRA JUL, HEMMA!! Vad bra att ni kan prata om döden även med de stora barnen. Hoppas ni får sova gott i natt!!!

    kram Maria
    http://www.mariasdagbok.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Rädslan ger modet!

    Du har modet att möta detta och var stolt över dig och din familj. Jag vet inte varför du drabbats, eller varför någon drabbas.

    Det jag vet är att ni är tillräckligt modiga och starka för att möta varje ny dag. Njut av stunden, fjärilar räknar inte månader, utan ögonblick.

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  4. Jag förstår så väl dina tankar. Jag misste min pappa på tok för tidigt i levercancer. Dock var han äldre än din Linda. Jag trodde aldrig jag skulle bli hel igen men vi människor lär oss att leva med mycket. Jag hoppas det inte låter kallsinnigt för det är inte min avsikt.

    Jag minns att min pappa fick en mycket bra smärtlindring och slapp att ha ont. Det ska inte din fru behöva ha heller.

    SvaraRadera
  5. Jag tror det är bra att ni pratar igenom så att ni båda är uppdaterade om varandra. Både för dig men speciellt för Linda tror jag att det är det bästa att kunnat ha pratat igenom framtiden.
    Många varmar kramar.

    SvaraRadera
  6. Tänker på er och er svåra stund, men försök, vilket ni säkert också gör lev i nuet, lev för stunden. Som min mamma sa under hennes sjukdomstid, "jag kan inte oroa mig för morgondagen, jag kan bli överkörd idag om ödet vill".

    Det är en fruktansvärd känsla ni båda har i er kropp just nu, försök att vinna över den och lev & prata, kramas, njut av allt underbart ni gjort.

    En miljard kramar från mig till er och jag hoppas verkligen kommande natt kommer ge er en skön sömn!
    <3

    SvaraRadera
  7. Tänker så på er alla! Önskar att ni får en smärtfri julhelg. Tänker så mycket på barnen och hur dom tar allt med sin mammas sjukdom.
    Många varma kramar Elin A

    SvaraRadera
  8. Ta vara på tiden, vilket Ni säkert redan gör!
    Ni har en klar fördel framför många andra! Ni vet att Er tid som "hel" familj snart kan vara ute. Det finns en uppsjö med människor som inte förmår att värdesätta en endaste dag i deras liv.
    Det kommer att finnas många ljusa minnen, tror jag, för Er.
    Och se det inte som ett slut utan en övergång från ett kapitel till annan!
    Det finns ingen ände utan bara ett annorlunda sätt att vara!

    SvaraRadera
  9. Åhh!!
    Vilken hemsk situation ni lever i...
    Varför kan inte Linda få mera hjälp med sin smärta?? Hon ska inte behöva ha så ont.
    Hoppas att ni sover gott i natt.
    Tänker på er hela dagarna.
    Krama Linda mycket..Säg ofta hur mycket du älskar henne.

    SvaraRadera
  10. Hej
    Jag läser en del bloggar och jag tycker att era är jätte bra har läst en som en man skriver har slutat nu men gör även en förfrågan om de är nån som vill höra av sig adressen är
    Kolon mitt i livet http://kolonmittilivet.blogspot.com/
    Den andra är en fru vars man ligger och väntar
    adressen är
    VaraStark http://varastark.blogspot.com/

    jag tror att du somär i exakt samma sitiation kan ha utbyte dom och kanske personerna bakom bloggen också
    Jag tror inte nån kan förstå vilken jävulsk sititution som du befinner dig i
    Därför vill jag förmedla dess bloggar

    SvaraRadera
  11. usch vad jag lider med dig att du ska behöva känns sån rädsla och att linda ska behöva ha så ont.

    Det enda jag tror ni kan göra är att ta vara på varje stund ni har och värdesätta den tid ni har och hoppas att det snart kommer ett botemedel som gör linda frisk.

    Tänker på er hela tiden!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  12. Sorry vännen!
    Det är just det här som är livet, en lång rad överraskningar bra och dåliga... stunder av harmoni och lycka varvat med prövningar och motgångar!
    Den brokiga väven av erfarenheter kommer forma dej och dina barn, tricket är att växa så det knakar i medvind och huka och stå ut i motvind...
    Låt aldrig det onda och svåra få mer fokus och uppmärksamhet än nödvändigt... frossa istället i ljuspunkter och stunder av glädje!
    Ta en dag i sänder, oroa dej inte för sånt du inte kan påverka just nu...
    Det som händer händer hur mycket vi än spjärnar emot... sorgen jag bär i mitt hjärta har gjort mej till en klokare, starkare och ödmjukare människa. Det är jag tacksam för nu efteråt.
    Tänker på er ständigt och vet att ni kommer klara er bättre än du kan föreställa dej.
    Linda finns i er nu och för alltid, det rår inga sjukdomar i världen på!
    Mega-dunder-superstor kram till dej

    SvaraRadera
  13. Vi blir så ledsna för din och din familjs skull. Över allt hemskt, som ni ständigt får tampas med.
    Så som all oro, rädsla och förtvivlan.
    Du och Linda finns alltid i våra tankar.
    Vi önskar så innerligt att ni får en fin Jul.

    De varmaste kramarna Från Lotta & Ante med familj

    SvaraRadera
  14. Varje dag.. tänker jag på er, på hela familjen. Ni finns med i mina böner och i mitt hjärta. Ta en stund i taget.. för mer än så är nog övermäktigt just nu. Det är så himla bra att du kan ventilera hur du verkligen känner. Minns också att gråt är lika viktigt som skratt.. blött och renande dessutom.

    Varma, innerliga kramar till dig och din fina familj..

    /Annukka

    SvaraRadera
  15. Det finns inga ord... Men du ska veta att ni finns i mina tankar varje dag. Fortsätt att gråta, skriva och be om hjälp och gör det bästa av varje stund som Linda orkar vara med. Ni är så otroligt starka och ni kommer att fixa detta! Önskar er en smärtfri och lugn julhelg tillsammans. Ha inte så höga förväntningar utan tänk att jular kommer och går och det viktiga är att ni får vara tillsammans NU! Massor av kramar till er alla!

    SvaraRadera
  16. Är så ledsen för er skull! Kram!

    SvaraRadera
  17. Usch va livet e orättvist!! Tänker på er!! Kram C

    SvaraRadera
  18. Det är just så det känns i hela hjärtat
    - Varför vi?! Varför nu!? Massa varför...
    Och svar finns ju aldrig på det...
    Jag vet att ni är bra på att leva i nuet, Leva för dagen och ibland när det är för tufft så lever ni för stunden
    Jag vet att ni är bra på det och jag vet av erfarenhet att det är det bästa, det ger en styrka mellan varven...
    Min Stjärna i himlen sa ofta under sin sjukdomstid
    - Jag är inte rädd för att dö, Men jag VILL inte!
    Det känns så snopet att bli av med en massa år som man trodde man hade kvar, men RÄDD är jag inte, Jag bara inte vill...
    En expert på att leva i nuet och det hjälper en stund och ger lite tröst i kampen som kommer efter, NÄR den kommer - Lindas tid är Inte nu, det önskar vi alla...
    När man lever för dagen och vågar ta vara på dom fina stunder man kan få, när man lägger det tunga åt sidan en stund när det går - då finns det så mycket fint i hjärtat och som ger tröst i allt det svåra...
    Men kampen nu är så oerhört tuff, jag vet och ord, ja vad säger man...
    Jag vet att ni lever i nuet, i stunden och jag vet att det värmer hjärtat både nu och framför allt i det som kommer sen...
    Styrka Kärlek Hopp & Mod till er
    <3<3<3

    SvaraRadera
  19. Det är med sorg jag läser din blogg... Ingen absolut ingen vill gå igenom det ni måste gå igenom.. Men ni visar att ni är starka i alla situationer.. och bara de är en styrka som få kan ha.. Jag läser vidare att du tänker mycket framåt, klart man ska göra det för att på någotsett förbereda sig på det värsta men (lättare sagt än gjort) så önskar jag att ni lever mer i nuet.. inte i går inte i framtiden utan här och nu.. Annars tar det en massa energi från en den energin ni ska ha senare.. Jag önskar er en underbar jul och att tomten kan komma med det ni absolut önskar er.. en frisk och kry mamma/fru..
    Ge din fru och dina barn en värmande hård kram från oss som följer din blogg... Nettis

    SvaraRadera
  20. Tänker så på er och hoppas att det kan ge er lite styrka...

    kram,
    Maria, Smarry

    SvaraRadera
  21. Hej!
    Det är verkligen fruktansvärt det som händer er. Jag har själv en liten dotter och den ångesten Linda upplever just nu måste vara omänsklig. Jag börjar gråta bara jag tänker på att jag skulle dö ifrån mitt barn. Hon verkar så stark trots allt. Tänker på er!
    /Jeanette

    SvaraRadera
  22. Vill börja med att sända dig och din familj en massa styrkekramar. Det ni behöver gå igenom ska ingen, absolut ingen behöva gå igenom.

    Ta vara på all tid med Linda (i den mån ni båda orkar) Fortsätt prata om hur ni känner, om sjukdomen, om framtiden, och om hur ni vill ha det. Jag tror det är jätte viktigt!!!


    Jag kan förstå hur du känner och alla tankar om hur det kanske kommer att bli. Och det är inget fel att tänka så, det är väl ett sätt att faktiskt förbereda sig på det absolut värsta. Även om man aldrig kan vara nog förberedd.

    I går var det 4 år sen min man och barnens pappa somnade in och slapp all sin smärta.
    Smärta som denna hemska sjuksom CANCER orsakade!!!
    Han var aldrig rädd för att dö utan för vad han lämnade efter sig. En fru, ett ofött barn och en liten tjej som snart skulle fylla 4 år.

    Tänker jättemycket på er och följer både din och Lindas blogg.
    Kramar Fia

    SvaraRadera
  23. skickar tonvis med styrkekramar, a

    SvaraRadera
  24. Tänker inte försöka ge några råd, för inga råd hjälper. Inget hjälper nu. Jag har förlorat en nära anhörig, tiden stannar, man mår skit länge...men det är konstigt hur livet ser ut. En dag kommer en dag då man inte gör lika ont, efter ett tag kommer det en dag då man faktiskt kan minnas och le. Man blir lika förvånad varje gång. Du ska vara så otroligt tacksam att du har dina underbara barn. Livet är orättvist, det finns inte en mening med allt. Men det kommer komma en dag som inte känns lika jobbig som dagen innan, tro mig.

    SvaraRadera
  25. Först av allt - vad bra att ni kom iväg på julbordet!

    Sedan... hoppas jag på att ni får fira julen tillsammans hela familjen, hemma...

    Ta hand om varandra!

    SvaraRadera
  26. Jag är svårt sjuk i cancer. Jag är så glad att jag och min man kan prata om döden och våra tankar inför den. Det gör att jag känner mig mindre ensam i min sjukdom och inför det faktum att jag kommer att dö i den. För mig är det ovärdeligt att ha tillgång till någon som vågar möta mig i detta. Ni anhöriga drar många gånger ett minst lika tungt lass som oss sjuka. Ni är underbara, ni som med kärlek orkar vara fysiskt och psykiskt närvarande!

    SvaraRadera
  27. Massor av kramar och tankar/sussie

    SvaraRadera
  28. finns inga ord för att trösta er i er situation! tänker på er ofta och läser din och Lindas blogg nästan varje dag. Jag har själv 2 små och kan inte förstå hur tungt ni har det just nu. Men ni är sanna hjältar! Tusen styrke kramar till hela din underbara familj må julen bli härlig för er

    SvaraRadera